top of page

Kompetentsid

Läbivad kompetentsid

Oma koolitusvaldkonnas teemade valdamine

Kompetensid

1.Viin läbi koolitusi peamiselt koostöö, meeskonnatöö, juhtimise, teeninduse, kliendikogemuse ja külalislahkuse valdkonnas. Samuti DISC käitumise hindamismeetodi koolitusi ja analüüse.

Minu koolitaja kompetents baseerub 22.aastasel töökogemusel külalislahkuse valdkonnas, ühe ettevõtte mitmete asutuste sisekoolitaja, personalijuhi ja tegevjuhi positsioonil. Samuti praktilisel kogemusel koolitaja ja konsultandina enda ettevõttes Discify OÜ alates aastast 2022 ning pideval enesetäiendamisel.

 Aastal 2002 lõpetasin Tallinna Majanduskooli õiguse eriala spetsialiseerumisega personalijuhtimisele. Samal aasta sügisel õnnestus mul asuda tööle Starmaker OÜ personalijuhi positsioonil.2008 aastal omandasin Thomas DISC meetodi konsultandi ning koolitaja sertifikaadi. Aastal 2013 astusin Tallinna Tehnikaülikooli „Personalijuhtimise ja-arendamise“ magistriõppesse, kus on läbitud kõik ained, kuid magistritöö ootab 2024/2025 õppeaastal tegemist. Magistriõpingute lõpetamise edasilükkamist soosis ka uus väljakutse, mille olin endale võtnud. Aasta 2013 sügisest olin asunud Starmaker OÜ tegevjuhi positsioonile. Tegevjuhina tegelesin teadlikult juhtide toetamise ja nõustamisega ning spetsialistide arendamisega juhtideks. Aasta 2021 otsustasin võtta endale aega, et leida professionaalses elus uus suund.

Aasta jooksul täiendasin end digiturunduse valdkonnas ja läbisin internetiturunduse juhtimise kursuse ning ettevõtluse baaskursuse. Aastal 2022 aprillis alustasin enda ettevõttega Discify OÜ, mis tegeleb eelnimetatud koolituste ja konsultatsiooni pakkumisega ettevõtetele. 2022 veebruaris ja märtsis osalesin koolitusel Taltechis, mis aitas meelde tuletada varem õpitut ja omandada uusi teadmisi meeskondade  ja inimeste juhtimise ning tööpsühholoogia valdkonnas. Samuti puudutas antud kursus digiturvalisust, mis koolitusettevõttel aitab kaitsta enda intellektuaalset vara ning klientide isikuandmeid.

Peale aastat ettevõtjana tegutsemist tekkis sügavam huvi andragoogika vastu ning soov saada koolitajana professionaalsemaks.  Seega otsustasin astuda Tallinna Ülikooli mikrokraadiõppesse „Õpi ja õpeta“. See aitas  mul paremini mõista andragoogika olemust ja andis teaduspõhiseid teadmised.  Oskan nüüd teadlikumalt praktikas läbi viia koolitusi ning koostada tulemuslikke koolituskavasid ja – materjale. Arvestada täiskasvanud õppijate eripäradega ning lähenda igale koolitusele ja koolitatavale võimalikult personaalselt.

Täiendan end  pidevalt  osaledes täiendkoolitustel ja juhtimis- meeskonnatöö- kliendikogemuse- valdkonna artikleid ning raamatuid lugedes. Samuti hoian end kursis uute trendidega. Näiteks AI kasutusvõimalused, ohud klienditeeninduses, meeskondade arendamisel jne.

2.

Täiskasvanud õppija eripäradega olen arvestanud nii sisekoolitaja kui ka koolitajana. Tallinna Ülikooli mikrokraadiõppes „ Õpi ja õpeta“ sain veelkord kinnitust andragoogika põhiprintsiipide rakendamise olulisusest. 

Koolitajana järgin täiskasvanukoolituse põhiprintsiipe (Malcolm Knowles)

Kuna täiskasvanutel on vajadus teada, miks nad õpivad ja vajadus olla iseseisev ning ise vastutada, siis koolituse ettevalmistamisel ja õppematerjalide koostamisel lähtun õppija vajadustest ning praktilisest kasust. Proovin koolitusele eelnevalt saada tellijalt ja osalejatelt  (eelkohtumistelt veebi teel või näost näkku)) selge sisendi, et koolitus vastaks osalejate ja tellija ootustele ning  looks praktilist väärtust. On oluline, et koolitus aitaks täiskasvanud õppijal oma ülesandeid, situsatsioone, probleeme lahendada. Selleks toon palju elulisi näiteid, kaasan osalejad  ning mängime koos läbi nende endi situatsioonid ja proovime lahendada koolituselt saadud uute teadmiste abil. Kasutan meetodina palju läbimänge, situatsiooniülesandeid, refletsiooni, kogemuste jagamist.  

Täiskasvanud õppijal on eelnev elu- ja töökogemus. See annab võimaluse  olemasolevat teadmist ja oskust õppijatel  omavahel jagada ning  luua uut teadmist.  Kaasan õppemeetodina täiskasvanud õppijad oma kogemuse jagamisega aktiivsesse õppeprotsessi. Kasutan enda koolitutstel meetodina näitlikustamist ,lugude jutustamist ja läbimängu. See annab võimaluse uut teadmist kiiresti praktikas kasutada ning aidata saavutada tulemusi, millele täiskasvanud õppija orienteeritud on.

 Õpikeskkonna loomisel arvestan iga koolitusel osaleja ootustega, arvestan iga osaleja isikupära ning eelneva ettevalmistusega. Õppematerjalide  koostamisel võtan arvesse,  et täiskasvanud õppija on sisemiselt  motiveeritud iseseisev õppija. Seega sisaldab koolitusmaterjal põhjalikumat ning laialdasemat infot, mis jätab võimalusi soovi korral õppijal ise juurde lugeda ja uurida.Samuti kaasan neid ajaplaani koostamisse ning  õpperuumi kujundusse. Loon õppijatele õppimist soodustava kliima, lähtuvalt grupi eripäradest  (suurus, võõrad või tuttavad, vanuseline erinevus, füüsilised erivajadused, ruumi suurus, IKT alane kompetents jne.).

​

3.Lähtun täiskasvanute koolitajate eetikakoodeksist koolitajana, koostööpartnerina kui inimesena üldiselt. Usun, et iga inimene on võrdselt austust ja lugupidamist väärt. Igal inimesel on õigus oma arvamusele ja  nägemusele ning seda vabalt väljendada.  Koolitajana väärtustan iga osalejat ning minu ülesanne on luua turvaline, positiivne ja toetav õpikeskkond ja  kasutada õppemeetodid, mille abil iga koolitusel osaleja saab  uut teadmist, arendada oma oskusi, olla kaasatud õppeprotsessi. Kuna koolitustel kasutan DISC käitumise hindamise meetodit ning üks koolituse põhiteemasid on “kuidas tunda ennast ning mõista teisi”, siis inimeste erinevuste austamine ja aktsepteerimine on üks minu kui koolitaja identiteedi osa. Iga õppija on väärtuslik just selliste teadmiste, hoiakute , põhimõtetega, arvamustega nagu ta on. Oma koolitustel tänan alati õppijat oma mõtete, seisukohtade, nägemuse, näidete väljendamise eest. Tunnustan  julguse, aususe, kaasamõtlemise jne. eest.  Koolitatavate kaasamine ongi tegelikult see, mis teeb koolitusest praktilist väärtust loova protsessi. Koolitusprotsessis jälgin samuti, et kõik saaksid võimalikult võrdselt sõna, võimaluse enda seisukohti selgitada, enda küsimused esitada jne. Samuti sekkun koheselt, kui ka osalejad omavahel ebaeetiliselt või vaenulikult suhtlevad.

Koolitatavate isikuandmeid hoian konfidentsiaalsena ning käitlen vastavalt isikuandmete kaitse seadusele. 

Õppematerjalides kasutatavad kirjalikud ja suulised allikaid on alati korrektselt viidatud  vastavalt autorikaitse nõuetele. Teise isiku intellektuaalset loomingut ning väärtust kasutades küsin selleks eelnevalt autori nõusolekut ja /või viitan autorile.

Kolleegide ja koostööpartneritega teen meelsasti koostööd. Koostöö põhineb minu poolt vastastikusel austusel ning lugupidamisel. Koostöö puhul hindan ausust ning ei varja kunagi nende tööks ja koolituse õnnestumiseks vajalikku informatsiooni. Vajadusel juhin delikaatselt tähelepanu väärale või ebaeetilisele käitumisele. Ei halvusta ega esita põhjendamatuid süüdistusi. 

Koolitajana pean asjatundlikkust väga oluliseks. Seega täiskasvanute koolitajana hoian end oma valdkonna teemadega jooksvalt kursis, erialast kirjandust, jälgin  teemaartikleid ja vajadusel täiendan end täiendõppes.  Tunnen suurt sisemist vajadust olla iga päev parem ning ükski koolitus ei ole teisega täielikult sama õppematerjali, ülesehituse või õppemeetoditega.  Tunnen suurt vastutust, et koolitatavad saaksid omandatud koolitusel välja lubatud õpiväljundid.

 

download (2).jfif

4.

Hoian end kursis täiskasvanuõpet puudutavate artiklite, uudisnuppude, kirjanduse kui kursuste ning webinaridega. Olen EPALE ja  Eesti täiskasvanukoolitajate kogukonna liige. 

Koolitaja ja oma ettevõtte tegemistes juhindunud  EV kehtivast seadusandlusest:

1.Täiskasvanute koolituse seadus - koolitusprotsessi kavandamise ja läbiviimisell, tunnistuste väljastamisel, õppekavade koostamisel.

2. Isikuandmete kaitse seadusest - koolituse raames minu kasutusse tulnud delikaatsete isikuandmete seadusele vastav käitlemine enda IT süsteemides, DISC  programmis ja kodulehel.

3. Töölepingu seadus - korrektsed töölepingud enda töötajatega, töö - ja puhkeajakorraldus. 

4. Võlaõigusseadus  - korrektsed koostöölepingud

Lisaks hoian end kursis valdkonna uuenduste, regulatsioonide, strateegiate ja tegevuskavadega järgmiste organisatsioonide infokanaleid jälgides: Andras; Haridus – ja teadusministeerium, Eesti Vabaharidusliit, Eesti Haridusfoorum, Eesti Hotelli – ja restoranide liit , PARE jne.

​

5.

Olen koolitajana alati meeles pidanud, et infot ja tagasisidet anda kogu aeg. Inimestena oleme emotsionaalsed olendid, me vajame tunnustust, innustust, toetust ja mõistmist. Toetav tagasiside on täiskasvanud õppija puhul väga oluline. Koolitajana olen aru saanud, kui oluline on ka väikeste sammude positiivne tagasisidestamine. Minu ülesanne on algatada diskussioone ning dialoogi, et mõista koolitatavate hoiakuid, veendumusi, eelnevaid teadmisi jne. Need samad tegurid võtan tagasiside andmisel. Samuti pean silmas, et koolitatavate entusiasm ei kaoks. 

Teatud koolitusgruppide puhul kasutan ka individuaalse tagasiside vormi. 

Kasutan palju grupitöid, kus tagasiside ülesande täitmisele või arvamusel tuleb hoopis kaasõppijatelt.

Kasutan ka digitaalseid lahendusi, kus õppija saab teada oma nt. oma vastuse õigsuses programmi kaudu (nt. kahoot)

6.

Koolitajana on ülioluline korrektne, ladus, professionaalne ja samas omanäoline väljendusviis. Hoian koolitajana oma stiili nii kirjalikul, suulisel kui visuaalsel esitlusel. 

Professionaalsust näitab korrektne keelekasutus nii meilisuhtluses, koolituskavades, koolituspakkumistes, õppematerjalides kui veeblehel ja turundusmaterjalides. Selleks kasutan arvutis trükkides korrektorit ja vajadusel kontrollin õigekirja ÕS abil

Oman varasemat lepingute, turundusmaterjalide, koolitusmaterjalide, ametlike kirjade koostamise kogemust. Kirjutan ka blogipostitusi ning Äripäeva artikleid. 

Koolitajana on ühelt poolt oluline säilitada oma stiil, mis aitab mul olla autentne. Samas näitab  professionaalsust ka see, kui vastavalt olukorrale ning koolitatavatele oma suhtlemisstiili ja sõnade kasutust korrigeerin. Toon näiteks väga spetsiifilise eriala esindajad või milliste eelteadmistega on koolitusel osalejad. Olen oma sõnakasutust korrigeerinud ka näiteks osalejate vanusele vastavalt.

Koolituse toetava materjali kujundan tavapäraselt kujundusprogrammis Canva, mida kasutan tihti ka esitluste slaidide koostamisel.

Olen väikeettevõtjana loonud ise turundusmaterjale, sotsiaalmeedia postitusi, kutseid ja loonud sisu ja kujunduse ettevõtte kodulehele www.discify.ee

7.

Täna on möödapääsmatu vajadus end koolitajana täiendada IKT valdkonnas. Aastal 2021 läbisin MOST ärikooli „Digiturunduse juhi“ kursuse, kus täiendasin enda digipädevust olulisel määral. Oluline panna kõik digilahendused koolitaja ja õppijate kasuks tööle, muutes koolitused kaasahaaravamaks ja mitmekesisemaks.  Tuleb leida tasakaal personaalse suhtluse, dialoogide, arutelude, koostööharjutuste füüsilises ruumis ning digilahenduste vahel.  Samuti on tulnud meie igapäevatöösse veebikoolitused ning – kohtumised.  Siinkohal on kasutanud koolituste läbiviimiseks erinevaid veebikoosolekute keskkondi: Zoom, Google meet, MS Teams. Olen õppinud nendega opereerima ning oskan ennetada või  siis toime tulla takistustega, mis võivad tehnilistest viperustest tingituna juhtuda.

Koolituste ettevalmistamisel kohtun tellijaga veebi vahendusel.  Õppeprotsessi ettevalmistamiseks kasutan esitlus- ja kujundusprogrammi Canva. Veebilehtede loomiseks kasutan Wix keskkonda. Koolitumaterjalide korrastamiseks, hoiustamiseks  ning jagamiseks kasutan Google  Drive ja Padlet keskkondi. Õppeprotsessis kasutan õppijate kaasamiseks keskkondi nagu  Kahoot, Answergarden, Slido ja Menti.  Ülesannete lahendamiseks Google Jamboardi, Miro ja Zoom whiteboard

 

Veebikoolituste eelis on see, et kõigi osalejate nõusolekul  on võimalik koolitus salvestada ning seda on võimalik järelvaadata

 

Samuti teen iga teatud aja järel digipädevuse teste enda digipädevuse hindamiseks. See annab kiire ülevaate, millises digivaldkonnas peaksin on teadmisi täiendama ja /või uuendama.

bottom of page